RSS feed
  • Hoogbegaafdenonderwijs binnen vernieuwend onderwijsconcept

    Talent_2014-4_de_noordwijker_hlp_2963_news_index
    Op een school waar de ontwikkeling van ieders talent hoog in het vaandel staat, is een speciale klas voor hoogbegaafde leerlingen een logische keus. In groep negen van de Noordwijkse school kunnen zij op hun eigen manier en tempo leren.... Lees verder Reacties(0)
     
  • De noodzaak van voltijds hoogbegaafdenonderwijs

    Talent_vlinderboom_2_news_index
    Als een kind de basisschool in ongeveer de helft van de tijd kan doorlopen, is het zaak de resterende tijd zo goed mogelijk te vullen.... Lees verder
     
  • VWO-Sprint op het Pallas Athene College in Ede: versnellen, verrijken en verdiepen

    1_vwsprint_foto_3_news_index
    Het Pallas Athene College (PAC), een begeleidingsprofielschool voor mavo, havo en vwo, stelt de talentontwikkeling van individuele leerlingen centraal. Joost de Maaré bezocht de school en geeft hieronder haar enthousiaste bevindingen weer.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Wat maakt een jongerencommunity succesvol?

    Logo_squibs_news_index
    Cognitief getalenteerde jongeren hebben vaak behoefte aan avontuurlijke activiteiten die niet alleen hun horizon verruimen, maar die bovendien ook erg gezellig zijn.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Personal Learning and Thinking Skills (PLTS)

    Zelfvertrouwen hebben, kritisch kunnen denken, nieuwsgierig en onderzoekend zijn... zomaar enkele kwaliteiten die je terugvindt in iedere schoolgids onder het kopje ‘Doelen’. Wat doet het Nederlandse onderwijs daadwerkelijk om deze doelen te bereiken?... Lees verder Reacties(0)
     
  • In ontspannen sfeer tot volle bloei komen

    Shutterstock_106207643_news_index
    Hoogbegaafde kinderen hebben elkaar nodig. Om samen te praten, te denken en te lachen. Bij de plusgroep van GelukkigHB in Zwolle vinden hoogbegaafde leeftijdsgenoten elkaar. ‘Hier hoeven ze niet meer onder te duiken.’... Lees verder Reacties(0)
     
  • ‘We hoeven niet alles te begrijpen’

    Niet zelden komt op school de vraag om plusgroepen van een ouder. Ouders van de Verhoeff-Rollmanschool in Bodegraven zetten zelf plusgroepen op en geven de lessen. Leuk om te doen en ‘als ouder ben je blij dat er iets gebeurt.’... Lees verder Reacties(0)
     
  • Uitsloven of excelleren?

    Het is in Nederland niet gewoon om de rangorde in de klas of de beste leerlingen van de school bekend te maken en al helemaal niet om ze in het zonnetje te zetten. De neiging bestaat eerder om het omgekeerde te doen.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Inclusief versus exclusief in het basisonderwijs

    Shutterstock_118569121_news_index
    Hoe komen hoogbegaafde kinderen het best tot hun recht op de basisschool? Zijn ze gebaat bij een eigen programma, dat ze volgen samen met andere hoogbegaafde kinderen? Of ontwikkelen ze zich beter door op te trekken met leeftijdsgenoten van alle niveaus.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Observatie tijdens test waardevoller dan de eindscore

    Een voorname taak van professionals op het gebied van hoogbegaafdheid is het testen van kinderen. Maar welke intelligentietest gebruiken ze daarbij het liefst, en hoe interpreteren zij de resultaten? Talent vroeg het drie doorgewinterde professionals.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Themascholen voor hoogbegaafden in Zuid-Afrika

    Professor Shirley Kokot is dé vrouw die zich in Zuid-Afrika inzet voor hoogbegaafde kinderen. Ze stichtte de eerste hoogbegaafdenschool, zat in de leiding van de nationale en internationale vereniging voor hoogbegaafden en geeft verschillende cursussen.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Het verschil mag er wezen

    Shutterstock_95757967_news_index
    Over wat begaafdheid is, bestaan grote verschillen van opvatting. Eleonoor van Gerven gaat hieronder in op twee internationale uitersten in het denken over begaafdheid.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Beelddenken en dyslexie

    In combinatie met dyslexie duikt steeds vaker de term ‘beelddenken’ op. Wat is beelddenken precies? En hoe ga je er mee om? Marion van de Coolwijk van Instituut Kind in Beeld: ‘Alle hoogbegaafden zijn beelddenkers.’... Lees verder Reacties(0)
     
  • Opvoeden is niet klein krijgen, maar helpen groot worden

    Shutterstock_123492826_news_index
    Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen schreven samen het praktijkboek 'Pubers van nu'. In dit boek spreken zijn onder andere over de hersenontwikkeling van pubers en geven handvatten voor 'iedereen die met pubers werkt'. ... Lees verder Reacties(0)
     
  • Hoogbegaafd: presteren of onderpresteren?

    Shutterstock_83691802_news_index
    Uitblinken mag weer; de roep om aandacht voor hoogbegaafdheid klinkt alom, maar wat kan het onderwijs ermee, dat al zoveel op zijn bordje heeft? Hoe begeleid je als docent hoogbegaafde leerlingen in de klas? En kunnen andere leerlingen meeprofiteren?... Lees verder Reacties(0)
     
  • Zeventien adviezen voor de begeleiding van hoogbegaafde onderpresteerders

    Wees enthousiast over je eigen vak! Dit is voor leerlingen een van de belangrijkste motiverende factoren.... Lees verder Reacties(0)
     
  • Een klas overslaan: een goed idee?

    Tegenstanders van versnellen zijn vaak bang dat het negatieve gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Blijkt dit ook uit onderzoek? En wat zijn de ervaringen van versnelde leerlingen en hun ouders?... Lees verder Reacties(2)
     
  • Hoogbegaafd, wat nu?

    Shutterstock_5943490_news_index
    De ontdekking dat je kind hoogbegaafd is, roept bij ouders vaak allerlei gevoelens op. Ze maken meestal verschillende fases mee – van ontkenning tot opluchting. Wat moet je wel doen en wat juist niet? ... Lees verder Reacties(0)
     
  • ‘Ons ene kind is hoogbegaafd, ons andere kind niet’

    Alle kinderen zijn verschillend, in alle gezinnen met meer dan één kind moet geschipperd worden om ieder kind tot zijn recht te laten komen. Maar bij gezinnen waarin het ene kind superslim is en het andere normaal begaafd, zijn de verschillen groter.... Lees verder Reacties(0)